На крилах мрії до перемог!

ЗАПОРІЗЬКИЙ АВІАЦІЙНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
ім. О. Г. Івченка

23 листопада 2023 року виповнюється 120 років від дня народження ОЛЕКСАНДРА ГЕОРГІЙОВИЧА ІВЧЕНКА

Сьогодні, 23 листопада 2023 року виповнюється 120 років від дня народження ОЛЕКСАНДРА ГЕОРГІЙОВИЧА ІВЧЕНКА – видатного українського вченого-конструктора двигунів для авіації та промислового призначення, засновника і першого Генерального конструктора ДП «Івченко – Прогресс».

Та не тільки підприємство носить ім’я цього видатного конструктора.

У 1968 році Запорізькому авіаційному технікуму Постановою Ради Міністрів УРСР від 28 жовтня присвоєно ім`я академіка Олександра Георгійовича Івченка - творця авіаціних двигунів, широко відомих в світі, як двигуни сімества «АІ», Героя соціалістичної праці, Лауреата державної премії СРСР.

То ким же був О.Г. Івченко?

23 листопада 1903 року в козацько­му краї — у місті Великий Токмак на Запоріжжі — народився хлопчик, улюбленими іграшками якого в дитинстві були всілякі залізячки.

Батько – Георгій Юхимович працював литейщиком на заводі «Фукс і Клайнер» (після перейменований в «Червоний прогрес»). Мати – Єлизавета Яківна все своє життя присвятила сім’ї і домашньому господарству. І це зрозуміло: в родині було одинадцять дітей.

У рідному місті він пішов до школи, там пройшли його дитинство і юність.

З роками потяг до техніки зростав. Сімнадцятирічним підлітком Олександр Георгійович розпочав трудову діяльність. Спочатку – учнем ливарної справи, а потім литейщиком на заводі імені Кірова в м. Великий Токмак.

Вищу технічну освіту Олександр Георгійович Івченко отримав в Харківському механіко-машинобудівному інституті, закінчивши факультет «двигунів внутрішнього згоряння» в 1935 році.

Після закінчення інституту Івченко працював інженером зі складання й випробування авіаційних двигунів на Запорізькому заводі імені Баранова №29 (тепер ВАТ «Мотор Січ»). Потім був переведений до відділу головного конструктора, де займався конструюванням і вдосконаленням авіаційних поршневих двигунів, спочатку – в якості рядового конструктора, а потім – начальника конструкторської бригади.

У 1938 році Олександр Георгійович був призначений головним конструктором по двигуну М-89 потужністю 1500 к.с. Двигун встановлювався на літаки головних конструкторів Сухого (Су-2) і Петлякова (Пе-2А). Після запуску двигуна М-89 в серійне виробництво Олександр Георгійович був призначений заступником начальника серійно-конструкторського бюро і в серійному виробництві продовжував роботи з удосконалення цього двигуна.

Після евакуації заводу в Сибір (м.Омськ) під час Великої Вітчизняної війни Олександра Георгійовича призначили начальником серійного конструкторського бюро заводу №29, а потім заступником головного конструктора. Там Олександр Івченко й створив свої перші авіаційні мотори. Найвідоміший з них — поршневий АШ-82ФН з повітряним охолодженням потужністю 1850 кінських сил. Він встановлювався на фронтовий бомбардувальник Ту-2 і на винищувачі Ла-5 та Ла-7 — саме на таких збив 62 фашистські літаки найвідоміший радянський ас тієї пори українець Іван Кожедуб.

Повійні Івченко з родиною повернувся до рідних Дніпрових порогів, відроджував у Запоріжжі свій завод і конструкторське бюро.

5 травня 1945 року наказом Народного комісаріату авіаційної промисловості СРСР було утворено ОКБ № 478 (первинне найменуванн ОКБ “Прогрес”). Начальником ОКБ був призначений Олександр Георгійович Івченко, а ядро колективу склали фахівці Омського заводу, які працювали до евакуації в Запоріжжі

У 1948 році відбулася знакова у його долі подія — знайомство з авіаконструктором Олегом Антоновим, який саме тоді створював у Києві своє знамените КБ. Їхня співпраця переросла у дружбу двох видатних особистостей, яку потім назвуть «Спілкою крилець і лопаточок». Відтоді на всіх без винятку антоновських пасажирських і транспортних літаках стоять івченківські турбогвинтові і турбореактивні двигуни.

Найзнаменитіші з них — турбогвинтові АІ-20 потужністю 4 тисячі кінських сил. Іще наприкінці 1950-х вони здійняли на крило 100-місний пасажирський Ан-10 «Україна» і транспортний Ан-12, який літає досі. В процесі експлуатації АІ-20 досягнув не перевершеного ніким і ніде у світі ресурсу авіадвигунів — 8000 годин міжремонтного і 22 000 (!) годин загального. За всю історію у світі нема пілота з такою кількістю годин, проведених у небі. Стоїть він і на знаменитому 100-місному пасажирському Іл-18 та його військово-розвідувальній версії Іл-20.

У середині 1960-х Олег Антонов створив найбільший у світі і досі турбогвинтовий транспортний літак Ан-22 «Антей», здатний підняти на восьмикілометрову висоту вантаж вагою до 100 тонн. Він і сьогодні в строю. Спеціально для цього велетня Олександр Георгійович створив унікальний двигун потужністю 12 тисяч кінських сил, діаметр гвинта якого — 6 метрів!

Нарешті, двигуни академіка Івченка — просто красиві, з якого боку не подивишся на них. Станеш перед «Антеєм», а під крилами чотири восьмилопатеві двигуни — немов ромашки. Іще гарніші чотири багатопелюсткові «квіти” – двигуни — під крилами транспортного Ан-70.

Десятки типів поршневих, газотурбінних, турбогвинтових, турбовальних, турбо-реактивнихдвигунів КБ Олександра Івченка давали силу десяткам типів літаків та гелікоптерів різних конструкторів. Серед них — створені у середині 1950-х перший світі турбогвинтовий трансатлантичний 200-місний Ту-114 стратегічний ракетоносець Ту-95. Це і гідроплан Бе-12, і вертольоти Міля та Камова. Серед них — наймасовіший Мі-8 і найпотужніший у світі Мі-26 зі злітною вагою 54 тонни і здатністю піднімати до 20 тонн (саме з таких машин гасили жерло четвертого реактора Чорнобильської АЕС у 1986 році), бойові Ка-50 «Чорна акула» та Ка-52 «Алігатор».

Олександр Івченко сконструював перший в СРСР двоконтурний турбореактивний двигун АІ-25 для пасажирського ближньомагістрального Як-40. Під керівництвом академіка були також створені двигуни для кораблів на підводних крилах «Буревісник» і «Тайфун», судна на повітряній подушці «Сормович» і «Веселка».

Олексій Зленко, найближчий сподвижник генерального конструктора, згадував, що коли для створеної бензопили потрібно було придумати назву, хтось запропонував – «УкрАИна» (рос.), виділивши ініціали генерального конструктора. «Так хвалити себе не можна», сказав той і запропонував назвати «Дружбою».

За науково-дослідні роботи зі створення авіаційних двигунів великого ресурсу Вченою Радою ЦИАМ Олександру Георгійовичу Івченко в листопаді 1962 року було присуджено науковий ступінь доктора технічних наук. У червні 1964 він став академіком Академії наук УРСР.

Олександр Івченко сконструював перший в СРСР двоконтурний турбореактивний двигун АІ-25 для пасажирського ближньомагістрального Як-40. Під керівництвом академіка були також створені двигуни для кораблів на підводних крилах «Буревісник» і «Тайфун», судна на повітряній подушці «Сормович» і «Веселка».

За успішну діяльність в області створення нових зразків авіаційної техніки Івченко був нагороджений високими урядовими нагородами: орденом Трудового Червоного Прапора (1944 р); орденом Червоної Зірки (1945 г.); орденом Трудового Червоного Прапора (1948 г.); Державною премією СРСР (1948 г.); орденом Трудового Червоного Прапора (1957 р); Ленінською премією (1960); званням Героя Соціалістичної Праці (1963 г.); орденом Леніна (1966).

Олександр Георгійович був великим ученим-конструктором в галузі авіаційного двигунобудування, творцем цілої гами оригінальних конструкцій вітчизняних вертолітних і літакових двигунів; був членом Науково-Технічної Ради при Державному Комітеті з авіаційної техніки при Раді Міністрів СРСР, членом Науково-Технічної Ради Головного Управління Цивільного Повітряного флоту, членом Координаційного комітету з авіаційної техніки; брав участь в розгляді держпроектів, будучи членом постійної комісії ГНТК АН УРСР по турбінним силовим установкам.